Wednesday, April 12, 2006

Macam ini punya orang pun ada

Tengahari tadi saya terasa lapar sangat. Sejak keluar daripada wad hampir sebulan yang lalu saya diberi oleh doktor beberapa jenis pil untuk di makan setiap hari. Antaranya sejenis pil yang seperti 'menyekat nafsu makan' saya.

Pada minggu-minggu yang awal saya makannya mengikut cadangan doktor, 2 kali sehari. Tapi kesannya saya begitu lesu dan tidak bermaya. Saya membuat keputusan sendiri dengan hanya memakannya sekali sahaja sehari.

Mungkin itu yang menyebabkan saya mula merasa 'lapar' menjelang tengahari. Selepas mengeluarkan sedikit wang daripada mesin ATM, saya ke sebuah gerai makan di Kg Bharu. Gerai ni adalah gerai 'favourite' saya setiap selepas solat Jumaat bersama Pendi. Perniagaannya maju dan harganya saya kira antara yang termurah.

Waktu saya sampai, saya lihat tempat meletakkan motorsikal penuh! Bukan betul-betul penuh, tapi motorsikal tidak di susun dengan baik. Banyak 'lompang' di sana-sini. Jadi saya pun turun lalu menolak salah satu motorsikal untuk lebih ke depan sikit untuk 'menyelitkan' motorsikal saya di situ.

Hoi! tolak motor engkau tu masuk kedai terus! Saya tercari-cari suara siapakah yang saya kira 'bergurau' dengan saya. AAAaaaa....ada seorang yang saya kira berusia di sekitar awal 50an dan seorang budak (saya kira anaknya) masih berbaju sekolah keluar daripada gerai tersebut menuju ke arah saya dan marah-marah atas tindakan saya 'menyorong' motorsikalnya ke depan sedikit.

Saya jadi 'terkedu' sebab saya sangka dia hanya bergurau. Selepas dia masih tidak henti-henti marah dan menghina saya, barulah saya sedar bahawa saya memang sedang kena marah! Saya segera sedar, dan mohon maaf kepadanya kalau-kalau perbuatan saya itu 'salah'. Dia terus marah-marah, dan kata macam-macam lagi.

Saya fikir, orang macam ini tidak wajar saya 'melayan' nya. Saya hanya senyum dan membetulkan kedudukan motorsikal saya. Oiii! pekak ke!, katanya kepada saya bila dilihat saya buat 'dekkk' je. Saya kata, ....mintak maaf. Dia terus masuk ke gerai semula sambil marah tak henti-henti. Anaknya tersengih-sengih kearah saya....mungkin dia bangga punya ayah yang 'samseng' macam tu. Insiden tersebut saya fikir di perhatikan juga oleh beberapa pelanggan gerai tersebut walaupun keadaan di situ agak riuh.

Sebenarnya itulah saya.....'tak suka cari gaduh', 'suka ambil jalan kemaafan'.
Saya mengambil makanan ala kadar sebab macam saya katakan tadi sebenarnya saya masih 'tak lalu' nak makan kesan daripada ubat yang diberikan oleh doktor walaupun perut terasa lapar.

Selepas makan, saya bersedia untuk beredar dan membuat pembayaran. Semasa saya hendak mengeluarkan motorsikal saya, saya terpandang motorsikal yang saya 'alih' kan tadi. Ada 'sticker' di kepak motorsikalnya 'Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia'. Saya senyum sendiri. Biasalah, orang yang hendak 'mencuba' langkah silatnya.